NL | FR
Bandenprofiel controleren

Bandenprofiel controleren

Waarom het bandenprofiel controleren? 
De toestand van het bandprofiel is een indicator van de staat van uw wagen. Door alle vier de banden regelmatig te controleren, kunt u potentiële problemen vaststellen die soms een professionele interventie vereisen. Controleer uw banden minstens een keer per maand, alsook voor en na lange reizen.

Uw Premio-vakman adviseert:
  • De profielslijtstaafjes zijn zichtbaar: Deze staafjes uit verhard rubber worden zichtbaar wanneer het bandprofiel is afgesleten. Wanneer de profielslijtstaafjes verschijnen, is het tijd om een nieuwe bandenset te kopen. Als u niet zeker weet waar ze zich bevinden, ziet u een markering op de wang die aangeeft waar u moet zoeken.
     
  • Uw banddieptemeter geeft versleten profielen aan: Krachtens de Europese wetgeving moeten profielen minstens 1,6 mm diep zijn over de omtrek van de band. Voor winterbanden beveelt uw Premio-vakman een profieldiepte van 4 mm aan.
     
  • Er zitten kleine voorwerpen in het profiel vast: Het is niet ongebruikelijk dat kleine voorwerpen in de profielen vastzitten. Als ze in de groef vastzitten, moet u ze er voorzichtig uitnemen zonder de band te beschadigen, uw Premio-vakman kan u hierbij helpen. Als u denkt dat iets het rubber heeft doorboord, zoals een nagel, moet u dit laten zitten totdat u bij uw Premio-centrale bent. Zo niet, dan dreigt u een lekke band te krijgen.
     
  • Banden zijn aan de buitenkant versleten: Als u merkt dat beide kanten van de banden versleten zijn, moet u ze mogelijk oppompen of nakijken op lekken. Banden verliezen van nature hun spanning, maar wanneer u met banden met een te lage bandenspanning rijdt, verbruikt u meer brandstof en loopt u meer risico op ongevallen. Zorg ervoor dat u de bandenspanning regelmatig nakijkt. Als u ziet dat enkel de randen van de voorbanden versleten zijn, rijdt u mogelijk te bruusk in bochten en hoeken.
     
  • Overmatige slijtage in het midden van het profiel: Als het midden van het profiel sneller afslijt dan de buitenranden, is uw bandenspanning mogelijk te hoog. Dit kan de kans op een klapband vergroten. Raadpleeg de aanbevelingen van de fabrikant, neem een luchtdrukmeter en verlaag de bandenspanning tot het aanbevolen niveau.
     
  • Ongelijkmatige slijtage aan een enkele band: Aan de hand van de profielslijtage kunt u problemen elders aan uw wagen opsporen. Merkt u ongelijkmatige slijtagezones of kale plekken op, dan moet u misschien de wielen uitbalanceren of uitlijnen. Soms duiden kale plekken op versleten schokdempers. Praat erover met een vakman. Ongelijkmatige slijtage over het loopvlak van de band: Banden verslijten niet in hetzelfde tempo. De voorkant van uw wagen ondersteunt de motor en doet het meeste stuurwerk, waardoor de banden op de vooras sneller verslijten. Als u de indruk hebt dat ze meer afslijten dan gebruikelijk, moet u de ophanging laten nakijken. Als de slijtage aan de ene kant van de wagen meer uitgesproken is dan aan de andere, is het misschien tijd voor een uitlijning.
     
  • Zaagtandpatroon op bandranden: Als u merkt dat de banden een zaagtandig of veervormig uiterlijk hebben aan de randen, schuren ze hoogstwaarschijnlijk onregelmatig tegen het wegdek. Dit is een teken dat het misschien tijd is voor een uitlijning.
Bandenprofiel - Premio Banden + Autoservice