NL | FR
Bandenlabel

Bandenlabel

Wat is het bandenlabel?

Op het nieuwe EU-bandenlabel staan de belangrijkste veiligheidspunten en de milieuaspecten van een band. Net zoals op het energielabel op keukenapparatuur kunt u met het EU-bandenlabel heel eenvoudig banden vergelijken op het gebied van grip op nat wegdek, brandstofefficiëntie en geluid. Gebruik de onderstaande koppelingen voor meer informatie.

Waar kan ik het EU-bandenlabel vinden?
Vanaf november 2012 worden alle nieuwe banden voorzien van een sticker met het EU-bandenlabel. Als u het label niet op de band kunt vinden, moet u dit aan uw dealer vragen, aangezien hij of zij verplicht is deze informatie te bieden. EU-waarderingen worden voor elke band ook op onze website getoond.

Website van de Europese Commissie over wetgeving inzake bandenlabels

1. Brandstofefficiëntie
Wist u dat de banden 20% van het brandstofverbruik van uw voertuig bepalen? Door banden te kiezen met een hoge waardering voor brandstofefficiëntie haalt u meer kilometers uit uw tank en zorgt u voor minder CO2-uitstoot.

Welke factoren maken een band brandstofefficiënt of brandstofbesparend?

Simpel gezegd hebben brandstofefficiënte banden minder energie nodig om te rollen. Een band die gemakkelijk rolt, verbruikt minder brandstof omdat er minder energie verloren gaat aan wrijving en warmte. Wellicht hebt u wel eens gehoord dat banden een 'lage rolweerstand' hebben. Dit betekent vrijwel hetzelfde.

Hoe wordt brandstofefficiëntie gewaardeerd?

Brandstofefficiëntie wordt gewaardeerd van A tot en met G op een kleurenschaal. A (groen) = hoogste brandstofefficiëntieclassificatie G (rood) = laagste brandstofefficiëntieclassificatie. De waardering D wordt niet voor personenwagens gebruikt. Wat betekenen de waarderingen? Het verschil tussen waardering A en G kan een brandstofbesparing van maximaal 7,5% opleveren. Dit betekent in werkelijkheid dat u meer dan 6 liter brandstof op 1000 kilometer kunt besparen als u klasse A-banden in plaats van klasse G-banden kiest.* Bij een gemiddelde benzineprijs van € 1,50 per liter betekent dit een kostenbesparing van meer dan € 300 gedurende de levensduur van de banden.* En vergeet niet dat het ook beter is voor het milieu. *Op basis van een gemiddeld verbruik van 8 l per 100 km, een brandstofprijs van €1,50 per liter en een gemiddelde kilometrage van 35.000.

Waardoor wordt brandstofefficiëntie nog meer beïnvloed?

Voor optimale brandstofefficiëntie moet u ervoor zorgen dat de banden voldoende zijn opgepompt. Een lage bandendruk verhoogt de rolweerstand en de impact op grip op nat wegdek. Ook het gewicht van uw voertuig en uw persoonlijke rijstijl kunnen een groot verschil uitmaken. Energie-efficiënt rijden, oftewel 'ecorijden', kan uw brandstofverbruik aanzienlijk verlagen. *Op basis van een gemiddeld verbruik van 8 L per 100 km, een brandstofprijs van €1,50 per liter en een gemiddelde kilometrage van 35.000. De getoonde labelwaarden zijn alleen ter illustratie. De waarden voor een bepaalde bandenserie/-maat kunnen afwijken.

2. Grip op nat wegdek

Grip op nat wegdek is een belangrijke factor om te overwegen bij het kiezen van nieuwe banden. Band met een hoge waardering voor grip op nat wegdek hebben een kortere remweg op natte wegen als de remmen volledig worden toegepast.

Wat is grip op nat wegdek?

‘Grip op nat wegdek’ is het vermogen van de band om zich aan de weg te hechten bij nat weer. De EU-waardering richt zich maar op één aspect van grip op nat wegdek – de remprestaties op nat wegdek van de band.

Hoe wordt grip op nat wegdek gewaardeerd?

Grip op nat wegdek wordt gewaardeerd van A tot en met F:
A = hoogste waardering.
F = laagste waardering.
D en G worden niet voor personenwagens gebruikt.

Wat betekenen de waarderingen?

In een noodsituatie maken een paar meters het verschil. Bij een personenwagen die vol remt bij 80 km per uur zorgen banden met A-waardering voor een remweg die 18 meter korter is dan banden met een F-waardering. * Opmerking: houd tijdens het rijden altijd rekening met de aanbevolen stopafstand. *Gemeten volgens de testmethoden uit Bepaling EC 1222/2009. De remafstanden kunnen variëren afhankelijk van de rijomstandigheden en andere factoren die invloed hebben. De getoonde labelwaarden zijn alleen ter illustratie. De waarden voor een bepaalde bandenserie/-maat kunnen afwijken.

3. Geluid

Banden dragen bij aan het externe geluid dat een voertuig genereert. Door banden met een goede geluidswaardering te kiezen, zorgt u ervoor dat u minder impact op de omgeving heeft waarin u rijdt.

Wat wordt er met de EU-geluidswaardering gemeten?

Met de EU-waardering worden de externe geluiden van de band in decibel gemeten.

Geluidsklasse
Omdat niet veel mensen bekend zijn met waarden in decibel, wordt de geluidsklasse ook afgebeeld. Hiermee wordt de band gecategoriseerd met betrekking tot de toekomstige Europese geluidslimieten voor banden.
1 zwarte geluidsgolf: Stil (3 dB of meer lager dan de toekomstige Europese limiet).
2 zwarte geluidsgolven: Matig (tussen de toekomstige Europese limiet en 3 dB lager).
3 zwarte geluidsgolven: Luid (boven de toekomstige Europese limiet).

Wat betekenen de waarderingen?
Bij decibelniveaus wordt een logaritmische schaal gebruikt. Dit betekent dat een toename van slechts enkele decibellen een groot verschil in geluidsniveaus uitmaakt. Sterker nog: een verschil van 3 dB verdubbelt de hoeveelheid extern geluid dat de band produceert. Denkt u eens in hoeveel duizenden wagens dagelijks de weg op gaan. Als we allemaal banden met een lagere geluidswaardering zouden kiezen, hoe veel stiller zouden onze steden dan wel niet zijn?
Bandenlabel - Premio Banden + Autoservice